Hedef nedir?
Yetiştireceğimiz
insanda bulunmasını istediğimiz eğitim yoluyla kazandırılabilir nitelikli
özelliklerdir. Bu özellikler bilgi, beceri, yetenek ve alışkanlıkları kapsar.
Davranış nedir?
Kişinin
eylemde bulunarak çevreyle etkileşim içinde olduğu, etkileşim sırasında çevrede
değişikliğe yol açan gözlenebilir, ölçülebilir bir dizi eylem ya da tepki
sınıfına verilen isimdir.
Hedefler
dikey ve yatay olmak üzere iki boyutta incelenir.
Dikey Boyutta Hedefler:
Uzak Hedefler: Ülkenin politik felsefesi. İdeal insan tipi.
Anayasa ve yasalarda belirtilmiştir.
Türk Milli
Eğitim kanunun 2.maddesinin son fıkrasında, Türk Milli Eğitiminin “uzak amacı”
şöyle belirlenmektedir.
“Bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu arttırarak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk ulusunun çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.”
“Bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu arttırarak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk ulusunun çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.”
Genel Hedefler: Milli eğitimin genel
amaçları, farklı tür ve kademedeki okulların hedefleri. Genel hedeflerde, eğitimin
ürünü olarak yetişmesi istenen ideal insanın niteliklerinden oluşur. Ancak
genel hedefler belirlenirken bu niteliklerin tek tek sayılmış olması gerekir.
Bir ulusun eğitim sisteminin genel hedeflerini belirleme işi ülkenin geleceği
açısından çok önemlidir. Bu nedenle genel hedeflerin belirlenmesinde devletin
ve yüksek karar organlarının da onayına ihtiyaç vardır.
Özel Hedefler: Bir disiplin ya da
çalışma alanı için hazırlanır. Belli bir ders ya da kurs için saptanacak özel
hedeflere örnek teşkil eder. Belli bir öğrencinin yetiştirilmesi için yapılacak
faaliyetlerin kararlaştırılmasında ve değerlendirilmesinde alınan hedefler, o
işteki özel hedeflerdir.
Yatay Boyutta ( Bloom Taksonomisi ) Hedefler:
Bilişsel Hedefler: Zihinsel
öğrenmelerin çoğunlukta olduğu alandır.
A. Bilme –
Hatırlama
B. Kavrama
C. Uygulama
D. Analiz
E. Sentez
F.
Değerlendirme
Duyuşsal Hedefler: Sevgi, korku, ilgi, tutum gibi duygusal
yönlerin baskın olduğu alandır.
G. Alma
H. Tepkide
Bulunma
İ. Değer
Verme
J. Örgütleme
K. Kişilik
Haline Getirme (Niteleme)
Psiko-motor Hedefler: Zihin
ile kas koordinasyonu gerektiren becerilerin baskın olduğu alandır.
L. Uyarılma
( Algılama )
M. Kurulma
N. Kılavuzluk
Yapma
O. Mekanikleşme
P. Beceri
Haline Getirme
R. Örüntü (
Duruma Uyma )
P. Üretme
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil