Sayfalar

16 Ağustos 2012 Perşembe

Eğitimde Hedef ve Davranışlar


Hedef nedir?
Yetiştireceğimiz insanda bulunmasını istediğimiz eğitim yoluyla kazandırılabilir nitelikli özelliklerdir. Bu özellikler bilgi, beceri, yetenek ve alışkanlıkları kapsar.
Davranış nedir?
Kişinin eylemde bulunarak çevreyle etkileşim içinde olduğu, etkileşim sırasında çevrede değişikliğe yol açan gözlenebilir, ölçülebilir bir dizi eylem ya da tepki sınıfına verilen isimdir.

Hedefler dikey ve yatay olmak üzere iki boyutta incelenir.

Dikey Boyutta Hedefler:
Uzak Hedefler:  Ülkenin politik felsefesi. İdeal insan tipi. Anayasa ve yasalarda belirtilmiştir.
Türk Milli Eğitim kanunun 2.maddesinin son fıkrasında, Türk Milli Eğitiminin “uzak amacı” şöyle belirlenmektedir.
“Bir yandan Türk vatandaşlarının ve Türk toplumunun refah ve mutluluğunu arttırarak; öte yandan milli birlik ve bütünlük içinde ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmayı desteklemek ve hızlandırmak ve nihayet Türk ulusunun çağdaş uygarlığın yapıcı, yaratıcı, seçkin bir ortağı yapmaktır.”
Genel Hedefler: Milli eğitimin genel amaçları, farklı tür ve kademedeki okulların hedefleri. Genel hedeflerde, eğitimin ürünü olarak yetişmesi istenen ideal insanın niteliklerinden oluşur. Ancak genel hedefler belirlenirken bu niteliklerin tek tek sayılmış olması gerekir. Bir ulusun eğitim sisteminin genel hedeflerini belirleme işi ülkenin geleceği açısından çok önemlidir. Bu nedenle genel hedeflerin belirlenmesinde devletin ve yüksek karar organlarının da onayına ihtiyaç vardır.
Özel Hedefler: Bir disiplin ya da çalışma alanı için hazırlanır. Belli bir ders ya da kurs için saptanacak özel hedeflere örnek teşkil eder. Belli bir öğrencinin yetiştirilmesi için yapılacak faaliyetlerin kararlaştırılmasında ve değerlendirilmesinde alınan hedefler, o işteki özel hedeflerdir.




Yatay Boyutta ( Bloom Taksonomisi ) Hedefler:
Bilişsel Hedefler: Zihinsel öğrenmelerin çoğunlukta olduğu alandır.
A. Bilme – Hatırlama
B. Kavrama
C. Uygulama
D. Analiz
E. Sentez
F. Değerlendirme
Duyuşsal Hedefler:  Sevgi, korku, ilgi, tutum gibi duygusal yönlerin baskın olduğu alandır.
G. Alma
H. Tepkide Bulunma
İ. Değer Verme
J. Örgütleme
K. Kişilik Haline Getirme (Niteleme)
Psiko-motor Hedefler: Zihin ile kas koordinasyonu gerektiren becerilerin baskın olduğu alandır.
L. Uyarılma ( Algılama )
M. Kurulma
N. Kılavuzluk Yapma
O. Mekanikleşme
P. Beceri Haline Getirme
R. Örüntü ( Duruma Uyma )
P. Üretme

















Bu Konuyla İlgili Yararlanacağınız Web Sayfaları


2 yorum:

  1. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  2. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil